UTW AWF Warszawa

MIGAWKI Z WYCIECZKI DO POZNANIA – 7-10.06.2022 - UTW AWF W WARSZAWIE

Prośba naszych słuchaczy abym zorganizowała wycieczkę do stolicy Wielkopolski – Poznania narodziła się podczas jesiennej wycieczki w Karkonosze. Zastanawiałam się czy jest to dobry pomysł, ale uznałam, że warto pokazać piękny Poznań i jego okolice.

Jak zwykle wspólnie z Piotrem Kociszewskim – szefem BP PITUR zaplanowaliśmy taki wyjazd na początku czerwca br. Kiedy to planowałam nie przewidziałam, że Poznań będzie remontowany i praktycznie centrum miasta będzie całkowicie sparaliżowane. Zabrakło klimatycznego miasta, które wita turystów licznymi ogródkami kawiarnianymi, pięknymi widokami.

Klamka zapadła i wczesnym porankiem 7.06.br wyruszyliśmy autokarem  w podróż do Wielkopolski. Już po kilku godzinach byliśmy w Poznaniu. Czekał na nas p. Alek – przewodnik po Poznaniu, który zwiedzanie Poznania rozpoczął od Góry Przemysła, gdzie znajduje się odbudowany Zamek Królewski / zwany przez poznaniaków Gargamelem/. Jest to dawna rezydencja króla Przemysła II. Ze Wzgórza udaliśmy się nie nieopodal położony Stary Rynek, gdzie podziwialiśmy przepiękny Ratusz – renesansową budowlę w poł. XVI wieku. Niestety nie mogliśmy podziwiać Ratusza wewnątrz, a szkoda  bo największą atrakcją jest  Wielka Sień z bogato dekorowanym oryginalnie zachowanym renesansowym sklepieniem. Przed Ratuszem znajduje się Pręgierz, to ośmioboczna późnogotycka budowla, która służyła do wykonywania chłosty.

Zobaczyliśmy odrestaurowane domki budnicze. To wąskie kamieniczki pochodzące  z pierwszej polowy  XVI wieku. Podziwialiśmy także dawną Wagę Miejską, Odwach – miejski arsenał, Studzienkę Bamberki, Pałac Działyńskich.

Następnie odwiedziliśmy Farę Poznańską – uważana za najbardziej okazały kościół barokowy w Polsce. Organy, które znajdują się w Farze to prawdziwa perła pośród tego typu instrumentów.

Zobaczyliśmy krużganki i piękny plac, który dawniej należał do kościoła a teraz jest otwarty dla wszystkich. Byliśmy także na obok położonym Placu Kolegiackim, gdzie znajduje się siedziba władz miejskich Poznania.

Odwiedziliśmy Muzeum Narodowe z pięknymi wystawami, a następnie autokarem udaliśmy się w kierunku Zamku Cesarskiego po drodze oglądając część dawnej dzielnicy cesarskiej. Zamek Cesarski zwiedzaliśmy z przewodnikiem.

Po zwiedzeniu Zamku udaliśmy się do hotelu aby się zakwaterować. Hotel usytuowany był nieopodal rzeki Warta, w dość spokojnej zielonej okolicy.

Drugiego dnia kontynuowaliśmy zwiedzanie. Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Starego Browaru – kultowego miejsca w Poznaniu, które stworzyła Grażyna Kulczyk. Jest to centrum handlu i sztuki.

Odwiedziliśmy kilka miejsc rekreacyjnych Poznania m.in. Jezioro Malta, Cytadelę z cmentarzem wojskowym.

Następnie autokarem zwiedziliśmy kilka dzielnic Poznania m.in. Jeżyce,  Łazarz i ciąg dalszy  dawnej dzielnicy cesarskiej.

Popołudniu odwiedziliśmy Ostrów Tumski z przepiękną Katedrą – miejscem spoczynku Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Następnie Mostem Jordana udaliśmy się do dzielnicy Śródka – historycznej dzielnicy Poznania, która do r.1800 była odrębnym miastem. Ostatnim akcentem zwiedzania tego dnia była Brama Poznania – Muzeum historii miasta.

Wieczorem gościliśmy w restauracji Bamberka na Starym Rynku, gdzie mogliśmy posmakować regionalnych wielkopolskich dań.

Trzeciego dnia odwiedziliśmy kilka miejsc poza Poznaniem m.in. Kórnik z pięknym Zamkiem należący kiedyś do Tytusa i Celestyny Działyńskich, zwiedziliśmy Arboretum znajdujące się obok Zamku, zobaczyliśmy miasteczko, spacerowaliśmy promenadą wzdłuż Jeziora Kórnickiego.

Następnie przejechaliśmy do wsi Koszuty, gdzie zwiedziliśmy zabytkowy dwór szlachecki z XVIII wieku. Wysłuchaliśmy opowieści o rodzinie, która tam mieszkała.

Kolejnym punktem wycieczki był Zaniemyśl z wyspą Edwarda Raczyńskiego. Atrakcją Zaniemyśla było przejście z miasteczka na wyspę mostem pontonowym.

Po krótkim odpoczynku udaliśmy się w dalszą drogę do Puszczykowa – miejsca, gdzie Arkady Fiedler wraz z synami stworzył Muzeum – Pracownię Arkadego Fiedlera.

Ostatni dzień wycieczki to odwiedzenie Gołuchowa z przepięknym zamkiem zwanym polskim zamkiem nad Loarą, a następnie udaliśmy się do Kalisza – miasta uważanego za jedno z najstarszych miast w Polsce.

Podczas 4 dni wycieczki poznaliśmy wiele ciekawych miejsc związanych z historią Polski. Nacieszyliśmy się wspólnym spędzaniem czasu.

Do Warszawy wróciliśmy wieczorem pełni wrażeń i z kolejnymi planami na następne wyjazdy.