UTW AWF Warszawa

WRAŻENIA Z WYCIECZKI „SZLAKIEM ZAMKÓW I PAŁACÓW: KLICZKÓW – DREZNO – MIŚNIA – POCZDAM – BERLIN – ROGALIN    11–14.10.2018

To była 10 wycieczka UTW AWF organizowana wspólnie z Iter Tour Anna Pawlaczyk, a druga wycieczka autokarowa. Poprzednia wycieczka do Pragi była także wycieczką busem. Pozostałe wycieczki były wycieczkami samolotowymi.

Jak zwykle spotkaliśmy się przed PKiN rankiem, skąd mieliśmy ruszyć w naszą podróż.  Cieszyliśmy się na tą podróż jednak kiedy podjechał bus to okazało się, że nie bardzo jest przystosowany do tak dalekiej podróży. Część osób musiało spędzić czas przejazdu w dość niekomfortowych warunkach. Niestety nic nie można było już zmienić.

Pani Ania próbowała załagodzić sytuację – nie zawsze się to udawało!

Kiedy dojechaliśmy na miejsce do Łęknicy – naszego pierwszego miejsca zwiedzania humory nam się poprawiły. Park Mużakowski urzekł nas przepięknymi kolorami i wspaniałą roślinnością. Przewodnik opowiadał nam o historii Parku. Wrażenie zrobił na nas moment przekroczenia granicy polsko niemieckiej w Parku – po stronie niemieckiej spotkaliśmy dużo osób mówiących po niemiecku, którzy tak jak my zwiedzali Park.

Po dwugodzinnym spacerze udaliśmy się do Kliczkowa, gdzie było nasze miejsce zakwaterowania. Mieszkaliśmy obok Zamku w Książęcym Folwarku. To miejsce było także miejscem bardzo urokliwym. Po kolacji zwiedzaliśmy z przewodnikiem zamek Kliczkowski.

Następnego dnia rankiem pojechaliśmy do Drezna. Spacerem, po drodze zwiedzając przepiękne Drezno i słuchając opowieści przewodniczki udaliśmy się do Pałacu Zwinger , w którym mieści się Galeria Malarstwa Dawnych Mistrzów.

Galeria zrobiła na nas wszystkich duże wrażenie, a opowieści przewodniczki pogłębiły naszą wiedzę na temat znajdujących się tam obrazów. M.in. Madonna Sykstyńska Rafaela czy  obrazy Tycjana. Zwiedziliśmy także Salon Porcelany.

Po krótkim czasie wolnym udaliśmy się do Miśni, gdzie zwiedziliśmy Stare Miasto oraz Zamek Albrechta.

Późnym wieczorem wróciliśmy na kolację i nocleg w Folwarku Książęcym.

W kolejnym dniu po śniadaniu i wykwaterowaniu z hotelu pojechaliśmy do Poczdamu, który oglądaliśmy z okien busa. Zwiedzaliśmy natomiast Park i Oranżerię w kompleksie SANSSOUCI.

Park Sanssouci tworzy  zespół pałaców  i ogrodów, które powstały w XVIII wieku za czasów Fryderyka Wielkiego i zostały rozbudowane w XIX wieku za czasów Fryderyka Wilhelma IV.

Główną atrakcją Nowej Oranżerii wybudowanej w latach 1851-1864 jest sala Rafaela z kopiami dzieł Rafaela Santiago.

Następnie pojechaliśmy do Berlina, gdzie spacerowaliśmy  w centrum miasta szukając miejsca na przejście, bowiem trafiliśmy na bardzo dużą pokojową manifestację.

Zobaczyliśmy m.in. Pomnik Holocaustu, Bramę Brandenburską i wiele innych zabytkowych budowli. Berlin zrobił na nas duże wrażenie jako miasto różnych kultur i wspaniałego rozwoju. Wieczorem podziwialiśmy barwę świateł – trafiliśmy na przedostatni dzień Festiwalu Światła w Berlinie.

Zakwaterowani byliśmy w hotelu w centrum miasta.

Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy w drogę powrotną do Polski, aby po drodze do Warszawy zwiedzić kompleks pałacowy Raczyńskich w Rogalinie. I tu także podziwialiśmy przepiękną galerię obrazów rożnych mistrzów, którą przekazał do zwiedzania Edward Raczyński razem ze swoja żoną Różą z Potockich. Galeria ma w swoich zbiorach obrazy m.in. Teodora Axentowicza, Olgi Poznańskiej,  Jacka Malczewskiego, Jana Matejko i Leona Wyczółkowskiego.

Pałac w Rogalinie jest to miejsce wyjątkowe i niespotykane. Początki Pałacu i otaczających Pałac ogrodów datuje się na  rok 1770, gdzie złożono kamień węgielny, który zwiastował rozpoczęcie nowego Pałacu. To pisarz koronny Kazimierz Raczyński był inspiratorem budowy Pałacu.

Po Pałacu i okolicach oprowadzała nas p. Ania Pawlaczyk dzieląc się z nami swoją wiedzą na ten temat.

Po zwiedzaniu udaliśmy się do Kórnika na obiad.  Humory wszystkim dopisywały, tym bardziej, ze podczas całej naszej wycieczki była przepiękna słoneczna pogoda.

Późnym wieczorem wróciliśmy zmęczeni, ale zadowoleni do Warszawy.